Πώς ο Covid-19 επαναπροσδιορίζει την έννοια «καλή εταιρική ηγεσία»

Τα συμπεράσματα έρευνας της KPMG

Η ατζέντα των CEOs έχει αλλάξει από την αρχή της πανδημίας, με τη βιωσιμότητα, την ευέλικτη εργασία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό να αναβαθμίζονται, ενώ ταυτόχρονα επαναπροσδιορίζεται η έννοια της καλής εταιρικής ηγεσίας.

Mε την πανδημία τoυ ιού Covid-19 να μετασχηματίζει τον κόσμο της εργασίας με ταχύ ρυθμό, δεν προκαλεί εντύπωση ότι οι τέσσερεις στους πέντε CEOs (77%) δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία συνεργασίας και επικοινωνίας, ότι οι επτά στους δέκα (69%) θα μειώσουν τους χώρους γραφείων και ότι στη μεγάλη πλειονότητά τους (73%) οι CEOs θεωρούν ότι η εξ αποστάσεως εργασία διευρύνει τη δεξαμενή διαθέσιμου ταλαντούχου ανθρώπινου δυναμικού.

Τα στοιχεία προκύπτουν από την έρευνα «2020 CEO Outlook» της KPMG, που αποτυπώνει την τάση ότι οι CEOs, ενώ επιχειρούν να επιταχύνουν την ψηφιακή καινοτομία, έχουν πλήρη επίγνωση σχετικά με τους ανθρώπους που θα πρέπει να την υλοποιήσουν. Την ίδια στιγμή που πολλοί εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν με αγωνία ή ακόμα και φόβο τη σημερινή κατάσταση και το τι τους επιφυλάσσει το μέλλον, η πρόκληση της προσέλκυσης ταλαντούχου ανθρώπινου δυναμικού κατατάσσεται από τους CEOs 11 θέσεις χαμηλότερα απ’ ό,τι στην αρχή του έτους και πλέον έχει αναδειχθεί στη Νο1 πρόκληση για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.

Οι CEOs αναγνωρίζουν την ανάγκη ενίσχυσης της αίσθησης ασφάλειας, αλλά και της σύνδεσης, της συμμετοχής και της παραγωγικότητας των ανθρώπων τους.

Όπως σημειώνει ο Νίκος Βουνισέας, Senior Partner της KPMG στην Ελλάδα, οι προκλήσεις και ανησυχίες των CEOs ανά τον κόσμο επαναπροσδιορίζονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας. «Πιστεύω πως η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό και την τεχνολογία θα θωρακίσει τις εταιρείες και θα τις προετοιμάσει για την επόμενη μέρα της ανάπτυξης. Παράλληλα, η ευθύνη των εταιρειών απέναντι στην κοινωνία και το περιβάλλον ενσωματώνεται στην κουλτούρα του επιχειρείν, καθιστώντας όλους εμάς υπεύθυνους για ένα καλύτερο και πιο βιώσιμο αύριο».

Τα νέα δεδομένα

Στην παγκόσμια μελέτη, που καταγράφει κατά πόσο έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες και οι ανησυχίες των CEOs κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η KPMG πραγματοποίησε δύο έρευνες, μία κατά την έναρξη της πανδημίας τον Ιανουάριο και μία τον Ιούλιο/Αύγουστο.

Από την έρευνα προκύπτει ότι οι προτεραιότητες των ηγετών έχουν μεταβληθεί δραστικά από την αρχή της χρονιάς, καθώς προϋπάρχουσες τάσεις, όπως οι παράγοντες ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία και Διακυβέρνηση), η ευέλικτη εργασία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχουν επιταχυνθεί. Κατά την εξέταση των προοπτικών ανάπτυξης για τα επόμενα τρία χρόνια, οι CEOs εκφράζουν μεγαλύτερη βεβαιότητα για την ανθεκτικότητα των ίδιων των επιχειρήσεών τους κατά την ερχόμενη τριετία παρά για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.

Έδειχναν, επίσης, μια αυξανόμενη πρόθεση να ηγηθούν προσωπικά της προσπάθειας αντιμετώπισης των μεγάλων κοινωνικών προκλήσεων. Περίπου τα δύο τρίτα (65%) ανέφεραν ότι «καθώς η βεβαιότητα και η εμπιστοσύνη προς τις κυβερνήσεις μειώνεται, ο κόσμος περιμένει από τις επιχειρήσεις να καλύψουν το κενό στις κοινωνικές προκλήσεις». Ταυτόχρονα, το 76% δηλώνει ότι έχει προσωπική ευθύνη να «είναι ηγέτης για την αλλαγή σε κοινωνικά ζητήματα». Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι αυτή η αποφασιστικότητα αμφισβητήθηκε φέτος με τον τραγικό θάνατο του Τζορτζ Φλόιντ στα τέλη Μαΐου και τις επακόλουθες διαμαρτυρίες σε ολόκληρο τον κόσμο. Ωστόσο, όπως σημειώνουν οι αναλυτές της KPMG, οι CEOs έδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά στη λήψη μέτρων που θα κάνουν τη διαφορά: σήμερα, σε ποσοστό 81%, έχουν είτε εισάγει νέα μέτρα κατά του ρατσισμού ή σχεδιάζουν να το κάνουν, σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης της KPMG.

Όσο για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων, ένας βασικός μοχλός είναι η ψηφιακή επιτάχυνση. Με το διαδικτυακό εμπόριο να αυξάνεται ολοένα περισσότερο, λόγω παραγόντων όπως η κοινωνική αποστασιοποίηση, οι εταιρείες υποχρεώνονται να επανεξετάσουν τι είναι αυτό που θέλουν οι πελάτες τους και πώς θα το παρέχουν. Σε ποσοστό 75% δηλώνουν ότι η πανδημία έχει επιταχύνει τη δημιουργία μιας ομαλής ψηφιακής εμπειρίας για τους πελάτες και σε ποσοστό 64% αναφέρουν ότι έχει επίσης επιταχύνει τη δημιουργία νέων ψηφιακών επιχειρηματικών μοντέλων και πηγών εσόδων. Η πρόκληση τώρα εστιάζεται στην προσπάθεια επένδυσης σε τομείς που παράγουν τη μεγαλύτερη αξία και τη διατήρηση της ανθεκτικότητας της κυβερνοασφάλειας.

Επίσης, για τέσσερις στους δέκα ερωτηθέντες (39%), η υγεία τους ή η υγεία ενός μέλους της οικογένειάς τους επηρεάστηκε από τον ιό και ως αποτέλεσμα, σε ποσοστό 55%, άλλαξαν την απάντησή τους όσον αφορά τη στρατηγική τους στην πανδημία.

Τα στελέχη παγκοσμίως έχουν επίσης επηρεαστεί οικονομικά, με σχεδόν τα δύο τρίτα (63%) να αναφέρουν ότι τροποποίησαν τις απολαβές τους ως αποτέλεσμα της κρίσης της νόσου Covid-19.

Ψηφιακός μετασχηματισμός

Οι CEOs έχουν επενδύσει σημαντικά στην τεχνολογία κατά την περίοδο του lockdown και ποντάρουν σε βασικές διαστάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού για να καταστήσουν τις εταιρείες τους περισσότερο ανθεκτικές από λειτουργική άποψη, πιο ευέλικτες και πιο πελατοκεντρικές.

Η πλειονότητα (80%) των ηγετών είδε τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεών τους να επιταχύνεται κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι μεγαλύτερες εξελίξεις έχουν σημειωθεί στον ψηφιακό μετασχηματισμό των λειτουργιών, όπου το 30% αναφέρει ότι η πρόοδος που έχει σημειωθεί τους έχει φέρει χρόνια μπροστά από το σημείο όπου περίμεναν να είναι αυτήν τη στιγμή.

Τα δύο τρίτα (67%) των CEOs είναι πιθανόν να επενδύσουν περισσότερα κεφάλαια στην τεχνολογία απ’ ό,τι στους ανθρώπους, ποσοστό που δεν έχει αλλάξει καθόλου από την αρχική έρευνα.

Στις αρχές του έτους οι CEOs ανέφεραν ότι οι επιχειρήσεις τους έχουν να παίξουν μεγαλύτερο ρόλο στην κοινωνία. Τα δύο τρίτα (65%) των CEOs σχολιάζουν ότι ο κόσμος περιμένει από τις επιχειρήσεις να καλύψουν το κενό στις κοινωνικές προκλήσεις, με τα τρία τέταρτα (76%) να συμφωνούν ότι ως επικεφαλής είναι προσωπικά υπεύθυνοι για την αλλαγή σε κοινωνικά ζητήματα.

Οι CEOs αισθάνονται ότι οι πρόσφατες εξελίξεις τους ανάγκασαν να εξετάσουν εάν ο σκοπός της εταιρείας τους πληροί τα πρότυπα που αναμένουν τα ενδιαφερόμενα μέρη τους, με 79% να δηλώνουν ότι χρειάστηκε να επανεξετάσουν τον σκοπό της επιχείρησής τους ως αποτέλεσμα της κρίσης της νόσου Covid-19 και κατά την ίδια πλειοψηφία (79%) ότι αισθάνονται μεγαλύτερη συναισθηματική σύνδεση με τον σκοπό της επιχείρησής τους από τη στιγμή που άρχισε η κρίση.

Η εξέλιξη έχει θέσει τους παράγοντες ESG σχεδόν στην κορυφή της ατζέντας των CEOs, ενώ σχεδόν τα δύο τρίτα (63%) των επικεφαλής έχουν στρέψει πλέον την προσοχή τους προς την κοινωνική διάσταση των ESG.

Παρά την αυξημένη έμφαση στα κοινωνικά ζητήματα, πολλοί τομείς κινδυνεύουν από την κλιματική αλλαγή. Αρκετοί CEOs (65%) αναγνωρίζουν ότι η διαχείριση του κινδύνου αυτού θα αποτελέσει βασικό παράγοντα της επιτυχίας τους, ειδικά για το εάν θα μπορέσουν να κρατήσουν τη δουλειά τους κατά την επόμενη πενταετία.

Άξονες δράσης

Εν κατακλείδι, οι CEOs αναγνωρίζουν ότι η ανάκαμψη από την πανδημία δεν σημαίνει και την επιστροφή στην κανονικότητα. Αντιθέτως, αναδύεται μια ευκαιρία για διαμόρφωση ενός νέου μέλλοντος, με τρεις κρίσιμους άξονες δράσης: βιωσιμότητα, ψηφιακός μετασχηματισμός και εμπιστοσύνη. Οι αναλυτές της KPMG σημειώνουν πως «οι ηγέτες χρειάζεται να διασφαλίσουν ότι δεν θα χάσουμε τα περιβαλλοντικά οφέλη που κατακτήσαμε ως συνέπεια της πανδημίας, αλλά ότι αντιθέτως θα θέσουμε τα θεμέλια για μια βιώσιμη πράσινη οικονομία. Επίσης, με την ψηφιακή επιτάχυνση να διαμορφώνει το μέλλον των κλάδων, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να κατανοήσουν σε βάθος τον τρόπο με τον οποίο η συμπεριφορά των πελατών θα αλλάξει και πώς να ανταποκριθούν σε αυτές τις αναδυόμενες απαιτήσεις.

Κι ακόμη, καθώς η πανδημία έχει προσφέρει στις εταιρείες την ευκαιρία να αναδείξουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να κάνουν πραγματικά τη διαφορά στην κοινωνία, για να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη των εργαζομένων, των πελατών και των κοινοτήτων, οι CEOs πρέπει να αποδείξουν ότι ο σκοπός της επιχείρησής τους είναι και δικός τους προσωπικός σκοπός».

Όπως σχολιάζει, εξάλλου, ο Μπιλ Τόμας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της KPMG International, η κρίση της νόσου Covid-19 επανατοποθετεί την έννοια της καλής εταιρικής ηγεσίας, προσθέτοντας ότι εν μέσω της πανδημίας οι CEOs χρειάστηκε να ανταποκριθούν σε απαιτήσεις που λίγοι θα είχαν φανταστεί πριν από λίγους μήνες.

Πηγή: Ναυτεμπορική

Αναζήτηση Άρθρων
Βασική Κατηγορία
Yποκατηγορίες
Έτος
Αναζήτηση με Λέξη
ΕΣΠΑ Banner Αφίσα ESPA Banner